Sporządzam opinię oraz kompletną dokumentację potrzebną do rejestracji pojazdów zabytkowych, unikatowych oraz kolekcjonerskich.
Pojazd zabytkowy – to pojazd, który na podstawie odrębnych przepisów został wpisany do rejestru zabytków lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków, a także pojazd wpisany do inwentarza muzealiów, zgodnie z odrębnymi przepisami.
KRYTERIA I ZASADY WŁĄCZENIA POJAZDÓW DO EWIDENCJI ZABYTKÓW
- pojazd posiada co najmniej 40 lat i musi być (w modelu) nieprodukowany od lat 20, a jego stan zachowania jest oryginalny, bez znacznych zmian podwozia, układu kierowniczego lub hamulcowego, silnika itp. (minimum 75 % zachowanych części oryginalnych, w tym główne podzespoły);
- pojazd mający co najmniej 30 lat, o ile jest egzemplarzem unikalnym, z racji wyjątkowych rozwiązań konstrukcyjnych i jednostkowej produkcji, powinien charakteryzować się przynajmniej jedną z niżej wymienionych cech:
a) posiada unikalne rozwiązania konstrukcyjne,
b) dokumentuje ważne etapy rozwoju techniki motoryzacyjnej,
c) był związany z ważnymi wydarzeniami historycznymi, w tym na przykład sportowymi czy kulturalnymi,
d) posiada oryginalne wykonanie lub został odrestaurowany,
e) został odtworzony wiernie, zgodnie z technologią z okresu jego produkcji.
PROCEDURA REJESTRACJI POJAZDU ZABYTKOWEGO
- Opinia rzeczoznawcy wraz z Kartą Ewidencyjną Zabytków Ruchomych Techniki ( tzw. biała karta)
- Wniosek ,, O włączenie obiektu do ewidencji zabytków ruchomych województwa…”
- Włączenie pojazdu do ewidencji zabytków ruchomych województwa…..
- Wniosek ,, O przeprowadzenie badania co do zgodności pojazdu zabytkowego”
- Badanie techniczne pojazdu zabytkowego na Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów
- Rejestracja pojazdu w Urzędzie Komunikacyjnym
PLUSY PRZEKWALIFIKOWANIA POJAZDU NA ZABYTKOWY:
- Dopuszczenie do ruchu pojazdów niespełniających aktualnie obowiązujących norm;
- Brak przeglądów technicznych;
- Możliwość uzyskania funduszy na konserwację zabytku;
- Możliwość wykupienia sezonowego ubezpieczenia OC; ( nie ma konieczności ubezpieczania pojazdu jeśli nie jest użytkowany na drogach publicznych)
- Możliwość wyrejestrowania pojazdu
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997r., ,,Prawo o Ruchu Drogowym” , Dz. U. Nr 98, poz. 602 z 1997 r. wraz z późniejszymi zmianami.
Art. 79 ust. 4. Pojazd wyrejestrowany nie podlega powtórnej rejestracji, z wyjątkiem pojazdu:
- 1) odzyskanego po kradzieży
- 2) zabytkowego
- 3) mającego co najmniej 25 lat uznanego przez rzeczoznawcę samochodowego za unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji;
- 4) ciągnika i przyczepy rolniczej
- 5) wywiezionego z kraju lub zbytego za granicą, o którym mowa w ust. 1 pkt 3.
Art. 72 ust. 1. Rejestracji dokonuje się na podstawie:
- 1) dowodu własności pojazdu lub dokumentu potwierdzającego powierzenie pojazdu, o którym mowa w art. 73 ust. 5;
- 2b). W przypadku pojazdu zabytkowego, zamiast dowodu rejestracyjnego, dopuszcza się przedstawienie oświadczenia właściciela pojazdu, złożonego pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania, że nie posiada dowodu rejestracyjnego.
Art.77
- 10). Przyczepa lekka i pojazd zabytkowy nie podlegają okresowym badaniom technicznym. W przypadku pojazdu zabytkowego, wykorzystywanego do zarobkowego transportu drogowego podlega on corocznym badaniom technicznym.
- 11a). Badaniu co do zgodności z warunkami technicznymi podlega pojazd zabytkowy przed pierwszą rejestracją na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.