Pojazdy Zabytkowe

Sporządzam opinię oraz kompletną dokumentację potrzebną do rejestracji pojazdów zabytkowych, unikatowych oraz kolekcjonerskich.

Pojazd zabytkowy – to pojazd, który na podstawie odrębnych przepisów został wpisany do rejestru zabytków lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków, a także pojazd wpisany do inwentarza muzealiów, zgodnie z odrębnymi przepisami.

KRYTERIA I ZASADY WŁĄCZENIA POJAZDÓW DO EWIDENCJI ZABYTKÓW

  • pojazd posiada co najmniej 40 lat i musi być (w modelu) nieprodukowany od lat 20, a jego stan zachowania jest oryginalny, bez znacznych zmian podwozia, układu kierowniczego lub hamulcowego, silnika itp. (minimum 75 % zachowanych części oryginalnych, w tym główne podzespoły);
  • pojazd mający co najmniej 30 lat, o ile jest egzemplarzem unikalnym, z racji wyjątkowych rozwiązań konstrukcyjnych i jednostkowej produkcji, powinien charakteryzować się przynajmniej jedną z niżej wymienionych cech:

a) posiada unikalne rozwiązania konstrukcyjne,

b) dokumentuje ważne etapy rozwoju techniki motoryzacyjnej,

c) był związany z ważnymi wydarzeniami historycznymi, w tym na przykład sportowymi czy   kulturalnymi,

d) posiada oryginalne wykonanie lub został odrestaurowany,

e) został odtworzony wiernie, zgodnie z technologią z okresu jego produkcji.

 PROCEDURA REJESTRACJI POJAZDU ZABYTKOWEGO

  • Opinia rzeczoznawcy wraz z Kartą Ewidencyjną Zabytków Ruchomych Techniki ( tzw. biała karta)
  • Wniosek ,, O włączenie obiektu do ewidencji zabytków ruchomych województwa…”
  • Włączenie pojazdu do ewidencji zabytków ruchomych województwa…..
  • Wniosek ,, O przeprowadzenie badania co do zgodności pojazdu zabytkowego”
  • Badanie techniczne pojazdu zabytkowego na Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów
  • Rejestracja pojazdu w Urzędzie Komunikacyjnym

PLUSY PRZEKWALIFIKOWANIA POJAZDU NA ZABYTKOWY:

  • Dopuszczenie do ruchu pojazdów niespełniających aktualnie obowiązujących norm;
  • Brak przeglądów technicznych;
  • Możliwość uzyskania funduszy na konserwację zabytku;
  • Możliwość wykupienia sezonowego ubezpieczenia OC; ( nie ma konieczności ubezpieczania pojazdu jeśli nie jest użytkowany na drogach publicznych)
  • Możliwość wyrejestrowania pojazdu

Ustawa z dnia 20 czerwca 1997r., ,,Prawo o Ruchu Drogowym” , Dz. U. Nr 98, poz. 602 z 1997 r. wraz   z późniejszymi zmianami.

Art. 79 ust. 4. Pojazd wyrejestrowany nie podlega powtórnej rejestracji, z wyjątkiem pojazdu:

  • 1) odzyskanego po kradzieży
  • 2) zabytkowego
  • 3) mającego co najmniej 25 lat uznanego przez rzeczoznawcę samochodowego za unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji;
  • 4) ciągnika i przyczepy rolniczej
  • 5) wywiezionego z kraju lub zbytego za granicą, o którym mowa w ust. 1 pkt 3.

Art. 72 ust. 1. Rejestracji dokonuje się na podstawie:

  • 1) dowodu własności pojazdu lub dokumentu potwierdzającego powierzenie pojazdu, o którym mowa w art. 73 ust. 5;
  • 2b). W przypadku pojazdu zabytkowego, zamiast dowodu rejestracyjnego, dopuszcza się przedstawienie oświadczenia właściciela pojazdu, złożonego pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania, że nie posiada dowodu rejestracyjnego.

Art.77

  • 10). Przyczepa lekka i pojazd zabytkowy nie podlegają okresowym badaniom technicznym. W przypadku pojazdu zabytkowego, wykorzystywanego do zarobkowego transportu drogowego podlega on corocznym badaniom technicznym.
  • 11a). Badaniu co do zgodności z warunkami technicznymi podlega pojazd zabytkowy przed pierwszą rejestracją na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.